De in financiële problemen verkerende websupermarkt Pieter Pot laat klanten een deel van het bedrijf kopen. Met die investeringen wil het verpakkingsloze bedrijf een nieuwe poging doen om zijn geldproblemen op te lossen. Pieter Pot probeert in totaal 3 miljoen euro op te halen bij onder meer klanten.

Met de investeringsronde stelt Pieter Pot 33 tot 40 procent van zijn aandelen beschikbaar aan klanten, leveranciers en andere mensen die mede-eigenaar willen worden van de duurzame supermarkt. Met dat geld wil het bedrijf de deels lege schappen weer vullen en Pieter Pot winstgevend maken.

Eerder dit jaar begon Pieter Pot een actie om geld op te halen om leveranciers te betalen en de voorraden aan te vullen. De opbrengsten daarvan waren echter niet genoeg. Oprichter Jouri Schoemaker zegt goede verwachtingen te hebben dat het dit keer wel gaat lukken. “Ik kan niet ontkennen dat het spannend is, maar we hebben een sterke community en ook partners willen dat we voortbestaan. Duizenden klanten hebben gezegd interesse te hebben.”

Als deze klanten daadwerkelijk aandelen kopen, gaat het opgehaalde bedrag volgens hem richting de 1,5 miljoen. Geïnteresseerden kunnen volgens Pieter Pot mede-eigenaar worden als ze ten minste 150 euro in de onlinesuper investeren.

Vanaf volgende week staat op de website van Pieter Pot een teller die de voortgang bijhoudt, meldt Schoemaker. De investeringsronde loopt tot half december. Het bedrijf kijkt ondertussen ook naar alternatieve oplossingen voor het geval het weer niet lukt om genoeg geld op te halen. Mogelijk is dat nog een financieringsactie.

Pieter Pot werd verkocht wegens financiële problemen

Pieter Pot is naar eigen zeggen op dit moment de enige verpakkingsvrije supermarkt ter wereld die op landelijke schaal opereert en heeft zo'n 20.000 actieve klanten. Klanten krijgen hun boodschappen in glazen flessen en potten die de winkel via een statiegeldsysteem steeds opnieuw gebruikt om zo verpakkingsafval te voorkomen.

In februari hadden de oprichters van Pieter Pot het bedrijf vanwege de financiële problemen verkocht aan de Delicatessenfabriek. Ondanks die verkoop is Schoemaker als oprichter nog wel actief bij het bedrijf.

Het afgelopen jaar heeft de in 2019 opgerichte supermarkt meerdere maatregelen genomen om winstgevend te worden. Zo heeft het bedrijf kosten bespaard door onder meer het aantal werknemers terug te brengen naar tien mensen. Ook besteedde Pieter Pot het vullen, bestellen, bezorgen, uitpakken en het wassen van alle potten uit.

LEES OOK: Geen doorstart koopjesketen Big Bazar na faillissement – curator kreeg 1 bod, maar dat was veel te laag